Säkerhet
Ring alltid nödnumret 112 när du möter en nödsituation eller har ett brådskande behov av att få myndighetshjälp till platsen!

Lovisa stads roll vid störningar
Polis- och räddningsmyndigheterna leder verksamheten vid nöd- och olyckssituationer och staden assisterar myndigheterna enligt behov. Stadens centrala uppgift vid störningar är att säkerställa sina egna funktioner. Stadens organisation har instruktioner för störningar av olika slag.
Lovisa stad och Lovisa vattenaffärsverk informerar i huvudsak om sina egna funktioner i sina egna informationskanaler. Den primära kanalen är webbplatsen, men vid behov används även pressmeddelanden, sociala medier eller telefoner, i undantagsfall även pappersmeddelanden.
Under 2000-talet har man frångått byggande av allmänna befolkningsskydd. Inte heller Lovisa har ett allmänt befolkningsskydd. Enligt gällande lagstiftning (2018) bör en ny byggnad i storleksklassen 1200 kvadratmeter eller större förses med ett befolkningsskydd. Flervåningshus kan ha gemensamma befolkningsskydd. Av stadens byggnader är till exempel de större skolorna utrustade med befolkningsskydd för personal och elever.
Den allmänna regeln för att skydda sig är att ta sig inomhus, stänga ventilation, dörrar och fönster och vänta på instruktioner.

Vad gör man i nödsituationer?
Guiden Beredskap för störnings- och krissituationer, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller ett brett urval av anvisningar om beredskap för olika exceptionella situationer och om hur man ska agera under sådana situationer.
- Suomi.fi, Beredskap för störnings- och krissituationer
- Checklista om beredskap för störnings- och krissituationer
Räddningsväsendet har samlat instruktioner för olika störningar och nödsituationer. Instruktionerna berättar hur du ska handla vid till exempel en faro- eller nödsituation.
Det bästa sättet att förhindra olyckor är att förebygga dem. Var beredd, då förebygger du effektivt eventuella olyckor och din livsmiljö hålls trygg.
Webbplatsen Handbok om säkerhet är en tjänst som administreras av inrikesministeriet och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland. Handboken berättar hur du ska handla vid olika störningar och undantagsförhållanden. Webbplatsen innehåller information om till exempel brandsäkerhet, smittsamma sjukdomar och befolkningsskydd.
- Handbok om säkerhet (på finska)
På sin egen webbplats berättar Räddningsbranschens centralorganisation bland annat om hemförråd och hur man gör en räddningsplan för ett bostadsbolag.

Var får man information vid störningar?
Polis- och räddningsmyndigheterna informerar på sina webbplatser och till massmedia. Många myndigheter är även på sociala medier. Vid behov tas myndighets- eller nödmeddelanden i bruk i tv och radio. Förmedlandet av dessa meddelanden hör till Yles lagstadgade uppgifter. Meddelandena syns och hörs även i en stor del av de kommersiella tv- och radiokanalerna.
Polisens informationskanaler:
- Polisens riksomfattande meddelanden
- Östra Nylands polisinrättnings meddelanden (på finska)
- X: @PoliisiTiedote, @SuomenPoliisi, @krp_poliisi, @Suojelupoliisi, @IUPoliisi
- Facebook: @itauudenmaanpoliisilaitos
Räddningsverket i Östra Nyland på sociala medier:
- Facebook: @itauudenmaanpelastuslaitos
- X: @IUPELA
Andra nyttiga länkar:
Trafik:
- Fintraffic, karta över trafikläget
- Trafikverkets och NTM-centralernas kundservice
- X: @liikennetilanne
Strålsäkerhet:
- Strålsäkerhetscentralen
- X: @STUK_FI
- Facebook: @sateilyturvakeskus
- Fortums nyhetsmeddelanden (på finska)
Miljö.fi:
Beredskap
- 72 timmar är myndigheters och organisationers beredskapsrekommendation för privathushåll

Sidan uppdaterad 20.11.2024.