Nya anvisningar för användning av digitala reklamskyltar och för tillståndspraxis – Lovisa stad

Lovisa stad har upprättat anvisningar om planeringsprinciperna och tillståndspraxisen för digitala reklam- och informationsskyltar. Anvisningarna har utarbetats i samarbete mellan stadsplaneringsavdelningen, infrastrukturavdelningen och byggnadstillsynen. De fastställdes av näringslivs- och infrastrukturnämnden 31.10.2024 (§ 154).

Klarhet och jämlikhet i tillståndsprocessen

Syftet med de nya anvisningarna är att göra tillståndsprocessen smidig. Med hjälp av anvisningarna säkerställer man också att digitala reklamskyltar placeras och används på ett sätt som tar hänsyn till miljön och trafiksäkerheten. Anvisningarna hjälper både stadens myndigheter och privata aktörer att bedöma när det behövs bedömningar för att få tillstånd och hur man säkerställer trafiksäkerhet och miljöanpassning.

Praktisk hjälp för ansvarsfull användning av digitala skärmar

Anvisningarna kan också tillämpas i situationer där det inte krävs ett separat tillstånd för digitala skärmar. I detta fall hjälper anvisningarna privata aktörer att bedöma projektets inverkan på miljön och att välja lämpliga tekniska lösningar, till exempel vilken ljusstyrka skärmen ska ha och var den ska placeras. Syftet är att minimera eventuella störningar till exempel i bostadsområden och säkerställa att skärmen passar in i miljön.

Anvisningarna finns på stadens webbplats och är lätt tillgängliga för alla intresserade. Anvisningarna (länk)

Lovisa stad
Centralen för näringsliv och infrastruktur