Digilärstigen inom den grundläggande utbildningen i Lovisa är en av de fyra finalisterna till Cygnaeus-priset

Digitala lärstigen (Digipolku-hanke) illustration.

Temat för Cygnaeus-priset år 2024 är åtgärder som främjar barns och ungas digitala välbefinnande. Priset delas årligen ut av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet. Finalisterna till Cygnaeus-priset 2024 är Lovisa stad, Uleåborgs stad, Rädda Barnen rf och Etäkoulu Kulkuri.

Digilärstigen är ett nytt stödredskap för lärare inom den grundläggande utbildningen i Lovisa. Med hjälp av stödredskapet kan de lättare hantera digitalitet i undervisningen. Det är viktigt att barns och ungdomars digitala färdigheter stärks för att de ska ha beredskap att använda digitala tjänster och främja både sitt eget och andras välbefinnande. Projektet Digilärstigen inleddes 2022 och implementeringen i kommunens skolor startades gemensamt 2023. Digilärstigen kommer att vara en del av de dagliga verksamhetssätten inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen från och med 1.1.2025. Utvecklingsarbetet fortsätter för närvarande inom småbarnspedagogiken.

– Den digitala lärstigen är inte något extra som eleverna måste lära sig, den är snarare en preciserad del av läroplanen och ett stöd för lärarna i planeringen av undervisningen, förklarar digitutor och pedagogisk utvecklare Carina Astikainen.

Kärnan i Digilärstigen är att utveckla elevernas digitala färdigheter och medieläskunnighet samt programmeringsfärdigheter. Målet är att eleven prövar, hittar på, bygger och skapar nytt med hjälp av digitala miljöer. Målsättningarna för Digilärstigen grundar sig på skolornas läroplaner och utvecklingsprogrammet Nylitteracitet, som är en del av det gällande regeringsprogrammet.

– I Lovisa ville vi samla alla dessa mål i ett redskap som är lätt för både lärare och elever att använda. Vi vill också att Digilärstigen ska fungera som ett medel för att garantera en jämlik undervisning för alla elever inom den grundläggande utbildningen, berättar Astikainen.

De viktigaste målen för Lovisa stads projekt Digilärstigen är att lära ut samma säkerhetsfärdigheter till alla kommunens elever; och samtidigt öka möjligheterna till gemenskap. Genom att förenhetliga verksamhetssätten vill man i Lovisa också säkerställa att alla har de färdigheter som behövs för att navigera på ett säkert sätt också på sociala medier.

– Med hjälp av Digilärstigen kan vi lära ut hur man använder digitala tjänster på ett sansat och medvetet sätt, det vill säga hur man kan främja sitt eget välbefinnande och skydda sig mot skadligt material och material som är olämpligt för barn på webben och i olika medier, säger ICT-stödperson Art Karimäki vid Lovisa stad.

Vinnaren utses av professor Kirsti Lonka vid Helsingfors universitet och äldre kriminalkonstapel Daniel Kalejaiye vid Polisinrättningen i Östra Finland, känd på sociala medier som Konstaapeli Daniel. Bland de fyra finalisterna utses en pristagare till vilken Cygnaeus-medaljen, som designats av Essi Renvall, kommer att överlämnas under Educamässan i januari 2025 av direktör Jarkko Niiranen vid Utbildningsstyrelsen.