I Lovisa finns det många byggnader som saknar uppgifter i stadens byggnadsregister, Skatteförvaltningens tjänster eller befolkningsdatasystemet. Dessutom finns det byggnader som har felaktiga uppgifter. Dessa byggnader är till exempel sådana som kunde byggas utan att man behövde ansöka om bygglov.
Nyttor med uppdatering av registeruppgifterna:
– jämlik behandling av fastighetsägarna– förbättrad kvalitet på byggnadsregistret– uppgifterna som behövs för fastighetsbeskattningen är rätta– uppgifter om den byggrätt som fastigheterna utnyttjar
Fastighetsägarna har nytta av rätta uppgifter till exempel då när man ansöker om bygglov eller åtgärdstillstånd för fastigheten.
Fastighetsägarna frågas uppgifterna per brev
Fastighetsägarna har skickats eller skickas ett brev med en blankett där man fyller i uppgifter om byggnaderna på fastigheten.
Fastighetsägaren har skyldighet att se till att Skatteförvaltningen har rätta uppgifter om byggnaderna på fastigheten. Genom att fylla i och återlämna den blankett som skickats till fastighetsägarna, uppdateras uppgifterna i Skatteförvaltningens, stadens och befolkningsdatasystemets register.
Om du redan fått brevet och du inte har fyllt i blanketten, kan du skriva ut en ny blankett här: Registerkorrigering
Fick du en utredning av de fastighetsuppgifter som används som grund för fastighetsbeskattningen?
Om du fick en utredning av de fastighetsuppgifter som används som grund för fastighetsbeskattningen från Skatteförvaltningen och dina uppgifter har ändrats, kan du kontakta projektpersonerna om du misstänker att dina uppgifter är felaktiga.
Det vanligaste felet i registren är en felberäknad totalyta, en ekonomibyggnad eller en utbyggnad av byggnad som saknas i Skatteförvaltningens uppgifter. Mer information om värdering av fastigheter hittar du på webbsidan för Skatteförvaltningens detaljerade skatteanvisningar.
I övriga frågor som gäller fastighetsbeskattningen kontakta vänligen Skatteförvaltningen.