Det är kommunen som ger byggnaderna en adress. I Lovisa stad upprätthålls adressystemet i samarbete mellan planläggningen, byggnadstillsynen, lantmäteriet och GIS som en del av de egna processerna.
I praktiken innebär upprätthållandet att
Skyltar
Kommunen har hand om vägskyltarna på de vägar kommunen äger. Väglagen ansvarar för skyltarna på enskilda vägar. Byggnadens ägare ansvarar för anskaffningen och monteringen av byggnadens adressnummerskylt.
Vägnamn
På detaljplaneområden fastställs gatunamnen i detaljplanen.
En väg kan namnges om det ligger minst tre bostads- eller fritidsbyggnader vid den. Med namngivningen av vägar strävar man efter att få klarhet och noggrannhet till adresserna. Vägnamnet bör vara sådant att det följer skrivregler, är sakligt och praktiskt. I en kommun kan det därmed inte förekomma vägar med samma namn eller för snarlika namn.
På områden som inte omfattas av en detaljplan är det näringslivs- och infrastrukturnämnden som beslutar om vägnamnen. Föredragande är direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur och frågan bereds av stadsplaneringsavdelningen. Stadens infrastrukturavdelning beställer efter beslutsfattandet namnskylt till vägen.
Adressnummer
På detaljplaneområden fastställs adressnumren vid tomtindelningen eller senast i samband med bygglovet. Ett tjänsteinnehavarbeslut ska fattas om adressändringar, och efter att besvärstiden löpt ut ska information om adressen skickas till dem som saken berör och myndigheterna. På glesbygden fastställs adressnumreringen först i bygglovet och om den behöver ändras fattas ett tjänsteinnehavarbeslut. Efter att besvärstiden löpt ut skickar man ut adressinformationen och informerar andra myndigheter. I glesbygden baserar sig adressnumren på avståndet från vägens början.
Ägaren till en byggnad ansvarar för byggnadens adressnummer och dess synlighet.