Lovisa medborgarinstituts plan för jämställdhet och likabehandling

Institutet i ett nötskal 

Loviisan kansalaisopisto – Lovisa medborgarinstitut är en tvåspråkig läroanstalt för fri bildning som upprätthålls av Lovisa stad och vars verksamhetsområde är Lovisa samt avtalskommunerna Lappträsk och Pyttis. Medborgarinstitutet erbjuder undervisning främst till den vuxna befolkningen, men också grundläggande undervisning i konst och hantverk för barn och unga. Personalen består av 7 heltidsanställda och ca 130 timlärare.

Du kan anmäla dig till kurser på hemsidan, per telefon eller personligen i kundtjänstkontoret Lovinfo. Studieprogrammet publiceras på webben i institutets anmälningssystem i juli och en tryckt broschyr delas ut årligen i augusti som ett offentligt meddelande till alla hushåll i Lovisa, Pyttis och Lappträsk.

Lovisa medborgarinstitut erbjuder lättillgängliga hobby- och inlärningsmöjligheter för självutveckling, i enlighet med principen om livslångt lärande, både i stadens och kommunernas centrum och på landsbygden, på finska och svenska. Från och med hösten 2024 erbjuder institutet även studiepoängskurser, som gör det möjligt att få intyg på sina kunskaper genom den nationella KOSKI-databasen.

Institutet strävar efter att verka jämställt och göra det möjligt att delta i kurser oberoende av kön, bostadsort, grundutbildning och ekonomisk situation. Invånarna tillfrågas om kursönskemål via många olika kanaler och kursutvärderingar syftar till att utreda hur kurser och lokaler fungerar och åtgärda eventuella missförhållanden.

Plan för jämställdhet och likabehandling

Lovisa medborgarinstituts plan för jämställdhet och likabehandling har utarbetats på basis av jämställdhetslagen (1329/2014) och likabehandlingslagen (1325/2014) samt med hjälp av Lovisa stads jämställdhets- och likabehandlingsplan för personalen 2024–2025. Planen för jämställdhet och likabehandling har gjorts i samarbete med studerande. Syftet med planen är att främja jämställdhet- och likabehandling i medborgarinstitutets verksamhet och verksamhetskultur.

Vid Lovisa medborgarinstitut kartlades erfarenheter av jämställdhet och likabehandling bland institutets studerande och personal. Enkäten var öppen i februari 2024. Länken till enkäten delades på institutets webbplats, i den månatliga aktuellt artikeln på institutets webbplats och i medborgarinstitutets sociala medier. Även lokaltidningarna skrev artiklar om att institutet genomför en enkät om jämställdhet och likabehandling.

Det var totalt 24 personer som varade på enkäten, varav 5 var studerande och 19 personal. Resultaten av undersökningen visade bland annat att majoriteten av de svarande gärna kommer till kurserna. 96 % av de svarande uppgav att de kände sig trygga på medborgarinstitutets lektioner. På basis av resultaten från enkäten valdes följande mål och utvecklingsområden.

Mål för verksamhetsperioden 2025–2028

Medborgarinstitutets verksamhetskultur utvecklas utifrån de svar som erhållits i enkäten, varvid målen och åtgärderna för verksamhetsperioden är:

  • Beaktande av studerande med inlärningssvårigheter 
    • Timlärarnas och personalens medvetenhet förbättras genom föreläsningar och utbildningstillfällen med början höstterminen 2024 
    • Länkar till självstudiematerial läggs till i timlärarnas instruktioner 
    • Timlärare instrueras att kontakta sin egen ansvariga lärare i utmanande pedagogiska situationer 
  • Beaktande av studerande med rörelsehinder 
    • Information om tillgänglighet läggs till i broschyrer och annan kommunikation 
    • Vi strävar allt mer till att hålla kurser i tillgängliga lokaler 
  • En utredning görs gällande likabehandling av studerande i olika åldrar 
  • Öka användningen av lätt språk 
    • Vi utvecklar användningen av lätt språk inom kommunikation och informationsverksamhet genom att utbilda den fast anställda personalen 
    • Timlärare instrueras att fästa uppmärksamhet vid att lätt språk används 
  • Användning av undervisningsmaterial som främjar jämställdhet och likabehandling 
    • Timlärare instrueras att uppmärksamma att deras eget undervisningsmaterial är aktuellt