Loviisan kansalaisopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

Opisto pähkinänkuoressa

Loviisan kansalaisopisto – Lovisa medborgarinstitut on Loviisan kaupungin ylläpitämä kaksikielinen vapaan sivistystyön oppilaitos, jonka toiminta-alueena on Loviisa sekä sopimuskunnat Lapinjärvi ja Pyhtää. Kansalaisopisto tarjoaa opetusta ensisijaisesti aikuisväestölle, mutta myös taiteen- ja käden taitojen perusopetusta lapsille ja nuorille. Henkilöstö koostuu seitsemästä päätoimisesta työntekijästä ja n. 130 tuntiopettajasta.

Kursseille voi ilmoittautua verkkosivuilla sekä puhelimitse tai henkilökohtaisesti asiakaspalvelutoimisto Lovinfossa. Opinto-ohjelma julkaistaan netissä opiston ilmoittautumisjärjestelmässä heinäkuussa ja painettu esite jaetaan vuosittain elokuussa julkisena tiedotteena kaikkiin kotitalouksiin Loviisassa, Pyhtäällä ja Lapinjärvellä.

Loviisan kansalaisopisto tarjoaa matalan kynnyksen harrastus- ja oppimismahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Kansalaisopisto tarjoaa opetusta kaupungin ja kuntien keskustoissa ja kylissä, suomeksi ja ruotsiksi. Syksystä 2024 lähtien opisto tarjoaa myös opintopistekursseja, joiden avulla osaamisen todentaminen mahdollistuu kansallisen KOSKI-tietokannan kautta.

Opisto pyrkii toimimaan tasa-arvoisesti ja mahdollistamaan kursseille osallistumisen sukupuolesta, asuinpaikasta, pohjakoulutuksesta ja taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Asukkailta kerätään kurssitoiveita eri kanavien kautta ja kurssiarvioinneilla selvitetään kurssien ja tilojen toimivuutta sekä kehittämistä vaativia kohteita tai toimintamalleja.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

Loviisan kansalaisopiston tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu tasa-arvolain (1329/2014) ja yhdenvertaisuuslain (1325/2014) pohjalta sekä hyödyntäen Loviisan kaupungin henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa 2024–2025. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma on tehty yhteistyössä opiskelijoiden ja henkilökunnan kanssa. Suunnitelman tavoitteena on edistää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista kansalaisopiston toiminnassa ja toimintakulttuurissa.

Loviisan kansalaisopistossa kartoitettiin tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kokemuksia opiston opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Kysely oli avoinna helmikuussa 2024. Linkki kyselyyn jaeltiin opiston internetsivulla, kuukausittaisessa ajankohtaisartikkelissa sekä kansalaisopiston sosiaalisessa mediassa. Myös paikallislehdet kirjoittivat artikkelit siitä, että opistossa toteutetaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely.

Vastaajia oli yhteensä 24, joista 5 oli opiskelijoita ja 19 henkilökuntaa. Kyselyn tuloksista selvisi muun muassa, että valtaosa vastaajista tulee mielellään kursseille. Vastaajista 96 % kertoi tuntevansa olonsa turvalliseksi kansalaisopiston oppitunneilla. Kyselystä selvisi toiminnan osa-alueet, joista valitsimme tavoitteet ja kehittämisalueet.

Tavoitteet toimintakaudelle 2025–2028

Kansalaisopiston toimintakulttuuria kehitetään kyselyssä saatujen vastausten perusteella, jolloin toimintakauden tavoitteita ja toimenpiteitä ovat:

  • Oppimisrajoitteisten opiskelijoiden huomioiminen  
    • Tuntiopettajien ja henkilökunnan tietoisuutta parannetaan luento- ja koulutustilaisuuksilla alkaen syyslukukaudesta 2024 
    • Tuntiopettajien ohjeistukseen lisätään linkkejä itseopiskelumateriaaleihin 
    • Tuntiopettajia ohjeistetaan olemaan yhteydessä omaan vastuuopettajaansa haastavissa pedagogisissa tilanteissa 
  • Liikuntarajoitteisten opiskelijoiden huomioiminen 
    • Esitteisiin ja viestintään lisätään tietoa esteettömyydestä 
    • Kursseja pyritään järjestämään yhä enemmän esteettömissä tiloissa 
  • Tehdään selvitys eri-ikäisten opiskelijoiden yhdenvertaisuuden toteutumisesta 
  • Selkokielisyyden toteutumisen parantaminen 
    • Opiston viestinnän ja tiedottamisen selkokielisyyttä kehitetään vakituista henkilöstöä kouluttamalla 
    • Tuntiopettajia ohjeistetaan kiinnittämään huomiota selkokielisyyden toteutumisessa 
  • Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävän opetusaineiston käyttäminen 
    • Tuntiopettajia ohjeistetaan kiinnittämään huomiota oman opetusaineistonsa ajantasaisuuteen