Loviisan kaupungin museon näyttely Niin kutsuttu Komendantintalo ja museon aikaisemmat kodit esittelee museon 120-vuotista historiaa neljän eri rakennuksen kautta, joissa museo on sijainnut. Tutkimustyö on nostanut esiin uutta mielenkiintoista tietoa museon nykyisen rakennuksen historiasta, jotka muuttavat käsitystämme rakennuksen käyttötarkoituksesta.
Museo on toiminut perustamisvuotensa 1904 jälkeen neljässä rakennuksessa: Raatihuoneessa, Degerbyn rusthollin rakennuksessa, Frenckellin talossa ja niin kutsutussa Komendantintalossa. Kaikilla näillä rakennuksilla on sekä oma historiansa että kytköksensä erilaisiin, merkittäviin tapahtumiin Loviisan kaupungin menneisyydessä.
Vierailijat saavat myös seurata museotyössä tapahtuneita muutoksia, ja kuinka esinekokoelmia on hyödynnetty erilaisissa näyttelyissä kautta aikojen. Esimerkiksi vierailijat saavat tutustua museon ensimmäisen intendentin Jedvard Iveruksen elämäntyyliin museolla tai selvittää, miten museon kokoelmia suojeltiin toisen maailmansodan aikana.
Lue lisää täältä.
Komendatintalossa on aina esillä muun muassa kustavilaisia huonekaluja, hopea- ja tinaesineitä sekä muita kaupungin historiaan liittyviä esineitä. Näyttelyssä voi tutustua myös Jean Sibeliuksen elämään kesäisessä Loviisassa sekä Loviisan aikaan kylpyläkaupunkina. Museon keittiössä on esillä muun muassa kokoelma vanhoja keittokirjoja.
Ylimmässä kerroksessa on museon oma erikoisuus, tinanvalajan verstas, jossa on Loviisan tinanvalajien vuosina 1757–1882 käyttämiä muotteja ja työkaluja.
Talon ulkopuolella sijaitsee Komendantin puutarha, jossa kasvaa vanhoja hyöty- ja koristekasveja 1700- ja 1800-luvun hengessä.
Seuraa museon arkea @loviisamuseum instagram-tililtä! Museon instagramiin pääset tästä linkistä
Loviisan kapunginmuseo on julkaissut lähes 3000 objektia osoitteessa loviisankaupunginmuseo.finna.fiLue lisää tästä!
Tule oman porukan kanssa museoon ratkaisemaan Iveruksen arvoituksia! Loviisan kaupungin museon ensimmäinen intendentti, omaperäinen Tri Jedvard D:sson Iverus on piilottanut museoon arvoituksia. Pulmien ratkaisemiseen ei tarvita faktatietoa, sen sijaan harjoitellaan yhteistyötaitoja sekä havainnointi- ja päättelykykyä. Peli on pelattavissa aina kun museo on auki!
Pelin on tuottanut Room Escape Running Rabbit.